Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Unikátní Faltusův most sundal jeřáb. Bude sloužit jako lávka přes výpadovku na Karlovy Vary

 
sobota, 20. dubna 2019, 12:10

Faltusův most v areálu plzeňské Škodovky, který vedl přes železniční trať na Domažlice a Cheb, snesl v noci na sobotu k zemi těžký jeřáb. První celosvařovaný příhradový most v Československu z roku 1931 město Plzeň výhledově využije jako lávku přes výpadovku na Karlovy Vary. Padesát metrů dlouhou ocelovou konstrukci o hmotnosti zhruba 145 tun přesunul jeřáb o 55 metrů k plotu areálu u Domažlické ulice.

„Konstrukce se zvedla, otočila proti směru hodinových ručiček a složila k plotu na patky z panelů. Vše trvalo zhruba 45 minut," uvedl David Sichrovský z firmy Swietelsky Rail CZ. Tam bude ležet asi dva roky, než ji město začne rekonstruovat. Do tří let by ho město mělo přemístit na okraj Plzně, kde jako lávka pro cyklisty a pěší přemostí silnici I/20 na Karlovy Vary a propojí Kyjovský a Radčický les s lesy mezi Košutkou a Krkavcem.

Přestavba železnice

Silniční most původně spojoval severní a jižní areál Škodovky. Jeho odstranění si vyžádala přestavba železniční trati a přilehlé hlavní silnice v hodnotě 1,1 miliardy Kč. Nová trať má výrazně zvýšit průjezd vlaků Plzní a výhledově na ni naváže koridor na Domažlice a Mnichov. Správa železniční dopravní cesty má přestavbu dokončit koncem roku, výluky vlaků končí 5. prosince.

Most, který byl technickou památkou, odstranil Metrostav mobilním jeřábem s nosností až 550 tun. Na místě ho sestavoval z dílů pět dnů. „Přivezlo je 18 kamionů. Jenom protizávaží váží 450 tun," uvedl Sichrovský. Kvůli odlehčení se z mostu odstranila dlážděná vozovka a železobetonová mostovka.

Komplikovné dílo

Rozvody vody a kabely uložené v mostní konstrukci stavbaři předem přeložili do nového, 100 metrů dlouhého podzemního kolektoru. Jeho stavba si vyžádala 54 milionů korun a trvala rok. „Šlo o komplikované důlní dílo. Zvětralé horniny i křemen zpomalily ražbu až na 30 centimetrů za den," řekl Martin Melichařík ze Swietelsky stavební.

František Faltus

Profesor František Faltus býval odborníkem ocelového mostního stavitelství a průkopníkem svařování. Po studiu techniky ve Vídni pracoval od roku 1926 ve Škodových závodech v Plzni a zavedl technologii svařování mostů. Podle jeho návrhu vznikl v Plzni v roce 1933 ještě silniční Tyršův most přes Radbuzu, údajně první plně svařovaný obloukový most v Evropě, který byl řazen mezi pět nejodvážnějších konstrukcí světa. Faltus zakládal v Československu školu svářečů.

Napsal(a) ČTK | Foto Geocaching.com

Kam dál?

Dvě vykradené kočárkárny v Plzni. Zloději brali matrace, televize i...

sobota, 20. dubna 2019, 11:22

Plzeňští policisté vyšetřují dvě vloupání do kočárkáren v bytových domech v Plzni. Škoda je za padesát tisíc a zloději brali vše,...

Na radnici proběhla velikonoční sbírka. Zaměstnanci pomohli matkám s...

sobota, 20. dubna 2019, 09:12

Druhá velikonoční sbírka proběhla na plzeňském magistrátu. Zaměstnanci sociálního odboru společně s kolegy z personálního...

Pomoc chudý dětem v Keni. Plzeň vybavila učebnu sedmdesáti počítači

pátek, 19. dubna 2019, 16:20

Plzeň darovala přes 70 vyřazených funkčních počítačů, komponenty pro datovou síť, kabely, flash disky a sluchátka do Keni....

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Zastupitelé Prahy 5 odvolali starostu Mazura i radní

V čele Prahy 5 skončila dosavadní rada v čele se starostou Danielem Mazurem (Piráti). Zastupitelé ODS, ANO, TOP 09, STAN a SNOP 5 schválili její odvolání, nyní se bude volit nové vedení městské části. Koalici dosud tvořili Piráti, ODS, ANO a SNOP 5, tři ze čtyř stran v pondělí vypověděly koaliční spolupráci s Piráty. Podle zástupců dalších stran starosta nezvládal vedení radnice. Podle Pirátů jde o zástupné důvody a ve skutečnosti zastupitelům vadilo, že se začaly řešit problémy s veřejnými zakázkami.

PRŮZKUM: Česká společnost je rozdělena do šesti sociálních tříd

Česká společnost je rozdělena do šesti společenských tříd, které se liší složením svých zdrojů a pozicí ve společnosti. Vyplývá to z průzkumu, na kterém spolupracoval Český rozhlas (ČRo) s několika sociology. Do dvou typů vyšší střední třídy náleží zhruba třetina lidí, tři typy nižší střední třídy podle odborníků zahrnují téměř polovinu respondentů a do nejnižší, takzvané strádající třídy patří 18 procent lidí. Průzkumu se v červnu zúčastnilo 4039 respondentů z 1300 obcí, provedly jej agentury MEDIAN a STEM/MARK. Na dnešní tiskové konferenci ho představili zástupci ČRo a tři sociologové.

O ekologického Oskara bojuje deset projektů. Kvalita přihlášených projektů každým rokem roste

Celkem deset inovativních projektů soupeří v ekologické soutěži E.ON Energy Globe, která letos odstartovala už pojedenácté. Ekologického Oskara získá ale jen jeden. Vítězný projekt bude Českou republiku zastupovat na mezinárodním finále ve Finsku. České vyhlášení odvysílá 12. října ČT1.