Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Unikátní Faltusův most sundal jeřáb. Bude sloužit jako lávka přes výpadovku na Karlovy Vary

 
sobota, 20. dubna 2019, 12:10

Faltusův most v areálu plzeňské Škodovky, který vedl přes železniční trať na Domažlice a Cheb, snesl v noci na sobotu k zemi těžký jeřáb. První celosvařovaný příhradový most v Československu z roku 1931 město Plzeň výhledově využije jako lávku přes výpadovku na Karlovy Vary. Padesát metrů dlouhou ocelovou konstrukci o hmotnosti zhruba 145 tun přesunul jeřáb o 55 metrů k plotu areálu u Domažlické ulice.

„Konstrukce se zvedla, otočila proti směru hodinových ručiček a složila k plotu na patky z panelů. Vše trvalo zhruba 45 minut," uvedl David Sichrovský z firmy Swietelsky Rail CZ. Tam bude ležet asi dva roky, než ji město začne rekonstruovat. Do tří let by ho město mělo přemístit na okraj Plzně, kde jako lávka pro cyklisty a pěší přemostí silnici I/20 na Karlovy Vary a propojí Kyjovský a Radčický les s lesy mezi Košutkou a Krkavcem.

Přestavba železnice

Silniční most původně spojoval severní a jižní areál Škodovky. Jeho odstranění si vyžádala přestavba železniční trati a přilehlé hlavní silnice v hodnotě 1,1 miliardy Kč. Nová trať má výrazně zvýšit průjezd vlaků Plzní a výhledově na ni naváže koridor na Domažlice a Mnichov. Správa železniční dopravní cesty má přestavbu dokončit koncem roku, výluky vlaků končí 5. prosince.

Most, který byl technickou památkou, odstranil Metrostav mobilním jeřábem s nosností až 550 tun. Na místě ho sestavoval z dílů pět dnů. „Přivezlo je 18 kamionů. Jenom protizávaží váží 450 tun," uvedl Sichrovský. Kvůli odlehčení se z mostu odstranila dlážděná vozovka a železobetonová mostovka.

Komplikovné dílo

Rozvody vody a kabely uložené v mostní konstrukci stavbaři předem přeložili do nového, 100 metrů dlouhého podzemního kolektoru. Jeho stavba si vyžádala 54 milionů korun a trvala rok. „Šlo o komplikované důlní dílo. Zvětralé horniny i křemen zpomalily ražbu až na 30 centimetrů za den," řekl Martin Melichařík ze Swietelsky stavební.

František Faltus

Profesor František Faltus býval odborníkem ocelového mostního stavitelství a průkopníkem svařování. Po studiu techniky ve Vídni pracoval od roku 1926 ve Škodových závodech v Plzni a zavedl technologii svařování mostů. Podle jeho návrhu vznikl v Plzni v roce 1933 ještě silniční Tyršův most přes Radbuzu, údajně první plně svařovaný obloukový most v Evropě, který byl řazen mezi pět nejodvážnějších konstrukcí světa. Faltus zakládal v Československu školu svářečů.

Napsal(a) ČTK | Foto Geocaching.com

Kam dál?

Dvě vykradené kočárkárny v Plzni. Zloději brali matrace, televize i...

sobota, 20. dubna 2019, 11:22

Plzeňští policisté vyšetřují dvě vloupání do kočárkáren v bytových domech v Plzni. Škoda je za padesát tisíc a zloději brali vše,...

Na radnici proběhla velikonoční sbírka. Zaměstnanci pomohli matkám s...

sobota, 20. dubna 2019, 09:12

Druhá velikonoční sbírka proběhla na plzeňském magistrátu. Zaměstnanci sociálního odboru společně s kolegy z personálního...

Pomoc chudý dětem v Keni. Plzeň vybavila učebnu sedmdesáti počítači

pátek, 19. dubna 2019, 16:20

Plzeň darovala přes 70 vyřazených funkčních počítačů, komponenty pro datovou síť, kabely, flash disky a sluchátka do Keni....

Plzní proběhne více než dva tisíce lidí. Závod přinese i řadu omezení

pátek, 19. dubna 2019, 08:42

Už dnes se ve městě koná Predator run - běh, do kterého je přihášeno 2200 lidí. Závod ale přinese i řadu omezení pro obyvatele...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Jak bydlí Češi v regionech? Nejspokojenější jsou v obcích do tisíc obyvatel

Rozdíly mezi kraji panují především s ohledem na typ bydlení. Zatímco ve Středočeském nebo Zlínském kraji (46 %) převažuje bydlení ve vlastním rodinném domě, pronájmy vedou naopak v Praze (35 %), v Královehradecku žije téměř pětina obyvatel v bytě či domě u příbuzných nebo známých (17 %). Z hlediska spokojenosti s bydlením se rozdíly projevují spíše v souvislosti s velikostí obce. Nejvíce spokojení jsou se svým bydlením lidé žijící mimo Prahu, zejména ti z malých obcí. To a mnohé další vyplývá z výzkumu společnosti Ekonomické stavby, kterého se zúčastnilo více než tisíc respondentů.

DRBNA NA CESTÁCH: 3500 tun křišťálu, zlatem protkaný závěs a 1100 místností. Takhle si žil rumunský diktátor

Tří miliony tun mramoru, 3500 tun křišťálu na 480 lustrech a 1400 stropních světlech a mnoha zrcadlech a také 5500 tisíce tun betonu. To je jen krátký výčet materiálu, který byl použit při stavbě paláce pro bývalého rumunského diktátora Ceaușesca. Dnes druhá největší administrativní stavba na světě slouží jako budova parlamentu. A právě na honosný palác, který najdete v centru Bukurešti, se zaměříme v dnešním dílem Drbny na cestách.

Den s terénními pracovnicemi: Je výhodnější vyměnit jehlu, než léčit žloutenku

Den jsem strávil s terénními pracovnicemi Helenou a Ilonou ze Společnosti Podané ruce. Nejen u sbírání použitých injekčních stříkaček jsme si povídali třeba o tom, které nelegální drogy jsou v Olomouci nejrozšířenější, kde se v Olomouci nachází nejvíc použitých stříkaček a proč je dobré uživatelům drog jehly měnit.