Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA NA CESTÁCH: Nejmalebnější silnice na světe zaujala i Jeremyho Clarksona

 
středa, 15. května 2019, 09:30

Pokud vás přesvědčil minulý díl seriálu Drbna na cestách k tomu, abyste vyrazili na výlet do turistickým ruchem nepříliš poskvrněného Rumunska, nezapomeňte si do seznamu míst, která stojí za návštěvu, přidat také Transfăgărășan. Právě tohle místo je často nazýváno nejmalebnější silnicí na světe. Jeden z takovýchto názorů vyslovil i Jeremy Clarkson, který silnici navštívil při natáčení jednoho z dílů známého motoristického pořadu Top Gear. A něco na tom bude.

Skoro 170 kilometrů dlouhá silnice spojuje rumunská města Sibiu a Pitești. Samotný úsek horského přechodu Transfăgărășan je dlouhý zhruba 90 kilometrů. V zimním období, obvykle od 1. listopadu do 30. června je úsek silnice Transfăgărășan uzavřen pro silnou sněhovou pokrývku. I během zimních měsíců je ale možné k jezeru Balea a chatě „Balea Waterfall“ dojet zmíněnou lanovkou.

Slavnostnímu otevření byl přítomen i sám Ceausescu

Plány na vybudování silnice přes pohoří Fagaraš pocházejí ze šedesátých let 20. století a vznikly při budování přehrady Vidraru, které se budeme také v jednom z dílů Drbny na cestách věnovat. S výstavbou silnice ale nebylo započato, jelikož si Rumunsko v době výstavby přehrady nemohlo dovolit další takovýto výrazný finanční výdaj. Po okupaci Československa v roce 1968 se Nicolae Ceausescu rozhodl postavit strategickou jednoproudovou silnici přes pohoří Fagaraš, na což použil plány z dob výstavby přehrady.


Transfagarasan je dle mnoha názorů jednou z nejmalebnějších silnic na světě, v Rumunsku nazývána jako „Cesta světa“.

Práce na výstavbě jednoproudové silnice počaly v prosinci roku 1969. V roce 1971 ale Nicolae Causescu nechal původní plány pozměnit a rozhodl se na místo jednoproudové silnice, která měla sloužit hlavně pro dopravu dřeva z jihu do středu země, zde vybudovat silnici dvouproudou, kdy v obou údolích chtěl následně vybudovat zimní střediska s hotely. Takovýto projekt byl ale pro nedostatek finančních prostředků brzy zastaven a bylo pokračováno ve výstavbě projektu původního.

Vůz Dacia Duster pro expedici zapůjčilo AUTA BOREK a.s.. Autorizovaný prodejce značek Renault a Dacia. Kompletní nabídku společnosti najdete zde

Stavba jednoproudové silnice se proti původním plánům o jeden rok opozdila a tak byla silnice slavnostně otevřena až 20. září 1974. Slavnostnímu otevření byl přítomen i sám Ceausescu a silnice přes pohoří byla pojmenována Transfăgărășan. Asi po dvou letech po slavnostním otevření jednoproudové silnice se začalo s její přestavbou a silnice jak ji známe dnes, byla dokončena v roce 1980.


O sníh není nouze ani na přelomu dubna a května.

Tragédie spojené s výstavou

Stavba silnice Transfăgărășan a přehrady Vidraru jsou ale spojeny se smrtí mnoha lidí. Oficiální statistiky hovoří o úmrtí 40 lidí, kteří při stavbách zemřeli, ale neoficiální statistiky hovoří o tom, že jen při stavbě přehrady zemřelo až 400 lidí. Na silnici Transfăgărășan se nachází 833 mostů, 28 viaduktů a 5 tunelů a při její stavbě bylo nutno přesunout několik miliónů tun horniny. Pro toto bylo například použito 6520 tun výbušnin, z čehož 20 tun bylo spotřebováno pro proražení tunelu Capra–Balea.

PSALI JSME:
1. DÍL: Nejúžasnější podzemní místo na Zemi najdete tisíc kilometrů od hranic
RECENZE: Duster obstál na jihočeských silnicích i v rumunských horách

Vizitka autora

 

Michael Daněk

šéfredaktor projektu Drbna

kontakt: sefredaktor@drbna.cz 

Budějcká Drbna je v prvním z regionálních zpravodajských webů projektu Drbna.cz.

 
Foto Jan Luxík | Zdroj wikipedia.cz

Kam dál?

DRBNA NA CESTÁCH: Nejúžasnější podzemní místo na Zemi najdete tisíc...

sobota, 4. května 2019, 09:30

Turisticky „profláknutých“ destinací najdete na mapě Evropy nespočet. Drbna proto vyrazila za dobrodružstvím do země, kterou si s...

Varování před nestabilními dětskými židličkami

středa, 24. dubna 2019, 07:11

U jídelních stolů mají malé děti své místo ve vysoké židličce. Spotřebitelská organizace dTest otestovala 22 modelů pro...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Kremlík: Nový mýtný systém vynese okolo 12 miliard korun ročně

Stát chce v rámci nového mýtného systému vybrat okolo 12 miliard korun ročně, z toho 1,5 miliardy na nově zpoplatněných silnicích první třídy. Náklady na provoz budou méně než desetina ročního výnosu. Na briefingu to řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což bylo meziročně skoro o čtyři procenta více. V prvním pololetí letošního roku stát vybral na mýtu 5,5 miliardy korun, což je o 2,6 procenta víc než za stejné období loni.

Objem sázek v ČR byl loni proti roku 2000 více než čtyřnásobný

Objem sázek v Česku byl loni proti roku 2000 více než čtyřnásobný. Zatímco loni dosáhl 249,5 miliardy korun, v roce 2000 to bylo 60,5 miliardy. Vyplývá to z údajů Generálního finančního ředitelství. Nejvíce připadá dlouhodobě na automaty (loni 58 procent), v poslední době roste podíl kurzových sázek (loni 28 procent). Nejvyšší výhra v Česku padla v roce 2015 v Eurojackpotu, sázející vyhrál v přepočtu 2,466 miliardy korun. Před sto lety se uskutečnil první tah Československé třídní loterie.

ODS chce o spolupráci jednat s konzervativně liberálními stranami

Předseda ODS Petr Fiala chce před parlamentními volbami v roce 2021 jednat o spolupráci se stranami, které patří do konzervativně liberálního proudu. Chce sestavit tým, který porazí hnutí ANO, a udělat reformy v boji s byrokracií, ve školství nebo v digitalizaci. Fiala to uvedl na dotaz k možnému vytvoření předvolebního bloku demokratických stran, o kterém dříve hovořil předseda Starostů a nezávislých (STAN) Vít Rakušan.